KKV Marketing trendek 2019 (1/5. rész)

Az ezzel a blogbejegyzéssel kezdődő cikk-sorozatunkban végig vesszük a 2019-es év üzleti- és marketingtrendjeit. Ajánljuk cégvezetőknek, cégtulajdonosoknak és marketing döntéshozóknak, de azoknak is, akik csak érdeklődés szintjén követik a kis- és középvállalkozások marketingjének világát. Az anyagot, mint minden évben mi, a Magyar Marketing Fesztivál szervezői állítjuk össze. Tesszük ezt egyedülálló módon, hiszen a mi általunk kiadott tanulmány a legrégebbi, legnagyobb terjedelemben publikált, ingyenes KKV marketingtrendekről szóló tanulmány.

Videós tartalmak: 5 év alatt 10x-es növekedés

Az internetet uraló tartalmak folyamatosan változnak. A blogok, és írásos tartalmak mellett a videók szerepe egyre csak növekszik. Emiatt a vizuális marketing szerepe is egyre nagyobb lesz. A videókkal rövidebb idő alatt, több információt tudunk közölni úgy, hogy megragadja a vásárló figyelmét. A vizuális hirdetések és tartalmak jóval nagyobb százalékban maradnak meg az emberekben, mint írásos társaik. A videó a hatékonyságán keresztül egyre több látogató figyelmét fogja megragadni. Ahhoz, hogy sikeresen használják az élő videókat (pl. Facebook és Youtube Live), a kis cégeknek költségvetési keretre, és egy tervre lesz szükségük, és arra a tartalomra kell koncentrálniuk, ami megragadja a fogyasztót. Jó ötlet lehet a termékbemutatással egybekötött „hogyan” videók, a személyes történetmesélés, fogyasztói vallomások és egyéb, még a céghez köthető érdekes témákat feldolgozó videóanyagok.

A televízión látható reklámvideók ideje leágazott. Ennek köszönhetően cégek tömege vesz új irányt, és célozza meg az online hirdetések piacát. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy nem alakítják át a videókat a megfelelő platformra, hanem egy már elkészült, televízióra szabottat töltenek fel. Ez sok esetben nem túl megnyerő… Mindenkinek ismerős a Youtubon látható reklám. Az első 5 másodpercet kötelező vagy végignézni. A legtöbb cég az online reklámot ezért úgy csinálja meg, hogy az első 5 másodpercben el tudja dönteni a fogyasztó, hogy érdekli e vagy sem, de a lényeg megragadjon benne. Sokan már csak 4-5 másodperces, intenzív tartalommal ellátott videót készítenek. Érdemes ilyen irányba nyitni, mert a televíziók népszerűsége is nagy ütemben csökken.

A márkák, illetve a marketingesek közt is egyre nagyobb népszerűségnek örvend a videókkal való reklámozás. Régebben a marketing szakemberek mindössze 20 százaléka élt ezzel az eszközzel, ma már minden harmadik alkalmazza. A YouTube a legelterjedtebb, valamint egyúttal legsikeresebb videós platform a marketingeseknek. Egy átlagos fogyasztó napi szinten több mint 1-1,5 órás online videó tartalmat néz meg, az emberek mintegy 15%-a pedig több mint 3 órányit. Az idei év a LinkedIn videók fejlődésének esztendeje lehet, amelynek videó tartalmát használó marketingesek száma napjainkban 38% köré tehető: ez a szám hamarosan 55%-ra emelkedhet. A Snapchat videó értéke egyre csökkenő tendenciát mutat a márkáknak: tavaly csupán 11%-uk alkalmazta, amely arány idén 9%-ra eshet vissza.

A szöveges hirdetések továbbra is fontos részét alkotják az online jelenlétnek, azonban a videók folytatják hódító útjukat: 2011 és 2016 közt a videós tartalmak nézettsége tízszeresére nőtt, amely arány fokozatosan emelkedik és akkor nem beszéltünk az egyre kíméletlenebbül teret nyerő Facetime videókról, amely igaz nagy márkáknak még nem ajánlott, de kisebb KKV-k hatékonyan alkalmazhatják.

Végezetül ne felejtsük el az úgynevezett „Youtube-generációt” sem. Ezek a fiatalok annyira a digitális világban élnek, hogy tudatosan kerülik a reklámokat, és a nyomtatott formátumokat. Amiben hisznek, és ami információt gyűjtenek, annak magas hányada a Youtube-ról van. Ha ilyen tartalmakat célzunk meg a hirdetéseinkkel nyert ügyünk lesz, hitelesebbnek tűnünk mi is, és közvetlenül az általunk kívánt célcsoporthoz tudjuk eljuttatni a tartalmunkat.

A vásárló szokásának és útjának még jobb ismerete

Jelenleg a versenyben maradásért óriási harcok folynak. A technikai fejlődések és a jelenlegi piac adta korlátok még inkább megnehezítik ezt. Ki szerezhet mégis előnyt? Aki előbb innovál (ha van még hova) és aki előbb szerez a legtöbb adatot a fogyasztóról.

„Ahol az adat ott az ügyfél.” Sikeres cégek csúcsvezetői már rég tudják, nem egy vásárlás köti hozzájuk az ügyfelet, hanem az, ha a legtöbb adatot (~bizalmat) megkapják tőle.

Előnyhöz juthatsz, ha adatain felül ismered a vásárlóid döntésének útvonalát. A digitális világnak köszönhetően viszont, különböző eszközök kellenek a vásárlás különböző fázisaiban, hogy mérni tudd.

Ha tudod, hol talált rád a vásárló, mi motiválta, hogy nálad vásároljon, milyen előzetes lépések előzték meg „A Döntést” és ezt vizualizálva elemezhető „térképre” tudod helyezni, akkor egy egészen más dimenzióba helyezheted az ezt következő marketinged (és vele együtt az értékesítésed) hatékonyságát. A döntések folyamatának mindenképp nagy szerepet játszik a vállaltok életében, érdemes több energiát ráfordítani a siker érdekében.

Az Európai Unió általános adatvédelmi rendelete (GDPR)

A General Data Protection Regulation ugyan nem egészen pontosan trend, idén május 25-ei bevezetése miatt mégis rengeteg marketing irányzat sorsának függvénye. Hiszen egy EU szabályzat arról, hogyan gyűjthetünk, kezelhetünk adatokat, amit érdeklődőktől vagy ügyfelektől „szerzünk meg”. Jogilag nincs több engedély nélküli levélküldés, ajánlattétel – legalább is a jog szövege szerint. A precedens értékű jogi példára még talán 2019-ig várni kell.

A GDPR-ral a marketingeseknek egyre nehézkesebbé válik a fogyasztói viselkedés lekövetése is a digitális sütik (cookie-k) segítségével.

A megfelelő és részletes tájékoztatás ma már alapkövetelmény. Az egyértelmű, ráutaló engedélyadás szintén minimum elvárás.

Talán a legrosszabb hír sokaknak: Az adatvédelmi irányelvek és egy vásárlás elvégzése nem jelentheti automatikusan a hírlevélre történő feliratkozást sem: Külön  egyértelmű engedélykérés szükséges, amely legtöbbször egy extra kipipálható mezőben valósul meg.

A vevőközpontúság jövője a CRM

A CRM segítségével rengeteg dologból előnyünk származhat. Képesek lehetünk költségeink csökkentésére, új kapcsolatokat szerezhetünk, és versenyelőnyhöz juthatunk. A leghatékonyabban úgy segíthetjük az értékesítést, ha először olyan érdeklődőket keresünk, akik valamilyen módon már adtak visszajelzést számunkra. Ez arra jó, hogy a későbbiekben belőlük alakítsuk ki a komolyabb vevőinket és érdeklődőeinket. A CRM lényege a folyamatos lead-karbantartás és a beérkező megkeresések minősítése.

Mivel a CRM segítségével a folyamatok (a rendszer, amiben gondolkozunk) is azonosak, mérhetően nagyobb lesz a haszon és árbevétel is. Az összes munkatárs azonos marketing- és értékesítési lépéseket hajtanak végre, egyszerre látnak mindent. Bizonyítottan kisebb a tévedés és rontás valószínűsége, átláthatóbbak a feladatok, nem beszélve a vezetők felé történő riportolás csak pár kattintás.

A vezetők konkrét tények alapján tudnak döntéseket hozni. A bevitt adatok nem vesznek el, elég egyszer rögzíteni, majd időnként „karbantartani” azt. Az értékesítőnek nagy előny, hogy egy helyen látja az összes ügyfélhez kapcsolódó összes információt, akár munkához kapcsolódó, akár személyes információ, ezzel sokkal bizalmasabb viszonyt lehet kialakítani. Vissza tud hivatkozni például egy korábbi sikeres üzletkötésre, amely a meggyőző-kommunikációban hatékony lehet.

A marketinges részlegnek is rengeteg segítséget nyújthat. Látja, ki az, aki vásárolt, ki az aki érdeklődő, így célzottan tudja elküldeni az ajánlatokat, érdeklődő leveleket, promóciókat stb. a személyes információk birtokában.”

Manapság a céges CRM alkalmazások (vagy azok téves használata) az üzleti tranzakció aspektusából tekinti az ügyfeleket: vásárolnak-e vagy sem? Ez a típusú elbagatellizálás nem mutat valódi képet. A régebben felvázolt eszközök/technológiák lehetővé teszik, hogy az ügyfélről részletesebb adatokat kaphassunk, amely egy bensőségesebb (vele együtt sikeresebb) kapcsolathoz vezethet.

Az excel tábla nem CRM, ennek felismerése folyamatos és továbbra is trend.

Továbbra is a trónon: Lojális vásárlók

A legfontosabb dolog a cégek számára, hogy a már meglévő vevőiket megtartsák, és hűségüket amennyire tudják, növeljék. Ezért is divatos és álom-üzleti modell az előfizetéses rendszerek. Ha valaki a cég előfizetőjévé válik (legyen szó termékről vagy szolgáltatásról) onnantól kezdve a bevétel ugyanúgy befolyik, de az ügyféllel érdemben töltött idő csökken (ha nem csökken az hiba!). Az ügyfélmegtartás már korántsem olyan költséges és energiaigényes, mint egy új ügyfélnél. Ezt a következő statisztikák támasztják alá:

60-70% annak az esélye, hogy egy már meglévő vásárló vegyen valamit, míg az új érdeklődő esetében ez csupán 10-20%.  Az ügyfélmagatartás 5%-os emelkedése 25-125%-os profitnövekedést eredményezhet.

Azok a vásárlók, akik elköteleződöttek a márkánk irányába, sokkal magasabb a bizalma, és az érzelmi kötődése, viszont az árakra kevésbé reagál.

Gyere a VI. Magyar Marketing Fesztiválra!

Töltsd velünk 1 napot és készítsd fel cégedet (és magadat) a 2019-es üzleti- és marketingtrendekre, hiszen 2019-ben is azok a cégek fognak futni, akik a legújabb technikák és marketingeszközöket használják. Ez a kis- és középvállalkozások évnyitója 1500 cégvezető társaságában, 50 kiállítóval, egész napos kapcsolatépítéssel és nem utolsó sorban 25 exkluzív előadással!

Jegyrendelés és a teljes program itt található

A cikk-sorozat második része: KKV Marketing trendek 2019 (2/5. rész)