KKV Marketing trendek 2019 (2/5. rész)

Cikk-sorozatunkban végig vesszük a 2019-es év üzleti- és marketingtrendjeit. Ajánljuk cégvezetőknek, cégtulajdonosoknak és marketing döntéshozóknak, de azoknak is, akik csak érdeklődés szintjén követik a kis- és középvállalkozások marketingjének világát. Az anyagot, mint minden évben mi, a Magyar Marketing Fesztivál szervezői állítjuk össze. Tesszük ezt egyedülálló módon, hiszen a mi általunk kiadott tanulmány a legrégebbi, legnagyobb terjedelemben publikált, ingyenes KKV marketingtrendekről szóló tanulmány. Ez már a 2. rész. Az első rész itt olvasható.

Értékes tartalmak újragondolása és újra posztolása

Ha sok időt fektettél egy olyan tartalom létrehozásába, ami népszerű, legyél biztos abban, hogy a lehető legtöbb értéket vonod ki belőle. Hogyan? Úgy, hogy többször posztolod/időzíted és újra gondolod más formátumokban.

Például ha csináltál egy interjút a SoundCloud vagy Youtube csatornádra, fókuszálj pár kulcsmomentumra és azokat kiemelve, létrehozhatsz egy cikket belőle. De akár egy közösségi média posztot is beidőzíthetsz 2-3 jövőbeni időpontra is, ugyanis teljesen kizárt, hogy az első alkalommal mindenki látja, akinek címezted. Ez sokkal nagyobb hozzáférhetőséget biztosít a meglévő tartalmadnak. Minél mélyrehatóbbak a tartalmad részletei, annál több módon tudod őket újra feldolgozni.

Masszív mennyiségű tartalom van feldolgozva az interneten. Ezért a bejegyzés, amit tegnap kiettél, pár hét alatt elfelejtődik az olvasóid körében. Az újak pedig nem is fogják olvasni, olyan gyorsan tűnik el az újabb és újabb bejegyzések alatt.

Az egyetlen út, hogy a régebbi tartalmaidat periodikusan újra posztolod, vagy újra megosztod – lehetőleg más formátumban vagy máshogy tálalva.

Közösségi média marketing trendek

A közösségi médiára épülő stratégiák is folyamatosan változnak. Nagy hype jelenleg a chat-robotok (= chatbotok), de a szakértők várakozásai nem olyan nagyívűek, mint a technikát beharangozó szakmai előadások és írások.

Egy általunk megkérdezett szakember – akinek a cége mar 40 ezer webáruháznak segít világszerte több bevételt termelni és ezek közül 20 000(!) használja a Messengetr chatbot szolgáltatásaikat – azt mondja: szerinte vannak hasznos es hasztalan chatbotok, de a teljes piacot temetni meg korai. Az értéket teremtő kommunikációk (például vásárlás visszaigazolás, elhagyott kosárértékesítők) jól működnek Messenger botokkent is. A szakember azt gondolja, hogy pár éven belül (tehát a 2019 sem biztos még!) teljesen természetes lesz, hogy egy üzlet chatalkalmazásokon keresztül kommunikál a vásárlóival, hiszen gyors és könnyű, kétirányú kommunikáció, amit az e-mail nem mindig és nem úgy tudja a vásárlóknak nyújtani.

Ennek ellenére mi úgy gondoljuk, hogy a közösségi médiában még mindig fontos a személyesség, a személyes kapcsolatfelvétel a cég képviselőjével. A közösségi média chatrobotjai körülbelül annyira lesznek sikeresek, mint a telefonközpontok automata IVR –jai, ahol még mindig a „várakozás a kezelőre” a többségi választás.

Emelkedik a direct/push marketing jelentősége és kevésbé lesz fontos, hogy nagyon sok pénzért közösséget építsünk ki, amit aztán nagyon sok pénzért meg is kell tartanunk. Jelenleg úgy vannak a cégek vele, hogy egyből hirdetnek, re-marketing listát építenek és minél előbb értékesítenek – ez a push marketing lényege.

Persze hosszú távon egy nagyon zárt, összetartó csoport sokkal jövedelmezőbb megoldás, de már erre is külön stratégia kell: miről szóljon a csoport? mitől lesz az majd újra egyedi? Hogyan tartjuk fent az érdeklődést, az aktivitást? Hogyan tudjuk online-ról offline –ra hívni a tagokat (pl. találkozók) illetve hogyan vehetők rák vásárlásra a csoporton belül.

Sokszor olyan tartalmakat tesznek közzé az üzleti Facebook oldalak, amit sok ember ignorál. A közösségi médiában folytatott marketingnek is személyre szabottan kéne működnie, hogy ne legyen tolakodó. Továbbra is aktuális a jelmondat: Keltsd fel az emberek figyelmét értékes tartalommal, és mindig a bevonzásukra törekedj!

Trendnek mondható a Facebook LIVE –ok használata, amely jelenleg még csak a kisebb (rugalmasabb és tesztelgetésre nyitott) kis- és középvállalkozások eszköze vagy egy influenceren (véleményvezér) keresztül a nagy cégek „pudingpróbája”. Egyelőre kevesen csinálják jól, így nagy lehetőségeket rejt a profi és minőségi alkalmazása.

A közösségi médiát illetően általános költségvetés növekedésére lehet számítani.

Az IoT térnyerése

Az „Internet of Things” még csecsemőkorban jár. 2018/2019-ben egyre inkább arra fognak koncentrálni a cégek, hogy kihasználják a milliónyi csatlakoztatott eszköz előnyeit. Okos otthonok eszközei, egészségügyi eszközök, IT infrastruktúra elemei, szórakoztató elektronika – és mindezek együtt hálózata, egymással történő adatcseréje vagy esetleg központi összegyűjtése. Na ez a marketingesek álma!

A kulcs tehát az összegyűjtött adatok használható részeinek kiszortírozása, rendezése és tudatos felhasználása. Üzleti folyamatainkba történő beleimplementálása.

Ez a rengeteg összegyűjtött információ hatalmas lehetőségeket rejt magában, amivel a vásárlókhoz még közelebb férkőzhetsz.

A dolgok internete, vagyis az okos termékek összekapcsolása képezi a technológiai forradalom soron következő állomását. Ez alatt átrendeződik, vagy akár felborul teljes iparágak szerkezete, megannyi értékesítési lánc, valamint a verseny törvényei is. A digitális marketingben így jóval több releváns információ kerül a birtokunkba, továbbá kontextuális környezetben lesz látható a fogyasztó, hozzájárulva a kommunikáció átalakulásához.

Az új eszközöknek köszönhetően pedig a vállalatok közvetlenül kapcsolatba kerülhetnek az ügyfelekkel.

A mobil baráttól a mobil centrikus felé

Mivel ma már a mobil felhasználók száma bőven átlépik az asztali gépeket használók számát, nem elég csak mobilbarátnak lenned, hanem ismerned kell, hogy mi minden változott azzal, hogy célközönséged gyakorlatilag „hozzá nőtt” a mobiltelefonjához.

Először a weboldaladat kell mobil-kompatibilissé tenned (=reszponzív webdesign), mivel így éred el a legtöbb vásárlót, s nem mellékesen a Google már bünteti is azokat az oldalakat, amik nem mobilbarátok. Ez már nem mai trend, de még mindig sok vállalkozás küszködik az átállással, szóval ezzel kezd a munkát.

„Napjainkban már vannak olyan weboldalak, amelyeket majdnem 80%-os arányban mobilról böngésznek. Ezt sokan figyelmen kívül hagyják, így sem oldaluk, sem hirdetéseik nincsenek mobilra optimalizálva.”

Az elmúlt 10 évben 12 másodpercről 8 másodpercre csökkent az átlagos figyelmi idő – az okostelefonoknak köszönhetően. Meglepő adat, de már a B2B vásárlók 49 százaléka is a mobiltelefonján néz friss információk után, beleértve a munkájukat is.

A legnagyobb küzdelem a vevők figyelmének megszerzéséért/megtartásáért folyik. Akitől megszerezzük ezt a figyelmet, annak nem szúrhatjuk ki a szemét valamilyen sokadrangú tartalommal. Az emberek magas százaléka a mobiljára alapozza az életét. Ezen keresztül látja el napi teendőit is: rendel, fizet, olvas, tájékozódik, szórakozik, beszélget stb. Azok a márkák, akiknek a fiatalok a célpiaca, egyértelműen erre az eszközre helyezi a legnagyobb hangsúlyt. Az applikációkkal és mobilra tervezett videókkal próbálják őket bevonzani. Ez egy újfajta reklámozási forma, ezért innovatívnak kell lenni, és tartani kell a lépést.

Érdemes tehát szem előtt tartani, hogy az ügyfelek jelentős része napjainkban állandó online jelenléttel bír. Az igazi ügyfélközpontú kommunikáció nem más, mint képesnek lenni rögtön reagálni a fogyasztói magatartásváltozásra, helyzetére és az adott pillanatban felmerülő igényére. Ezt hívjuk mikro-momentumnak.

Email-marketing trendek

Az email marketing nem halott, és még mindig megfizethető a kisebb cégek számára is. Annak a titka, hogy hogyan hozzuk létre a legsikeresebb email marketing kampányunkat az az, hogy értékes és releváns információt nyújtsunk a fogyasztónak, ami érdekli és ne folyamatos reklámleveleket küldjünk. Alap elvárás az érdeklődés alapján történő szegmentáció, ehhez viszont az szükséges, hogy hírlevelünkre úgy gondoljunk, hogy sok rovatból álló üzleti magazinra és a tartalmak közötti választást kínáljuk fel olvasóinknak.

Az email még mindig azon marketingeszközök egyike, amely bárhol utoléri a célközönségedet (mobiloptimalizált hírlevél sablonról ne feledkezzünk), bizalmat alakít ki, erősíti a kapcsolatokat. Még mindig az egyik leghatékonyabban alkalmazható kis- és középvállalkozások körében.

Fontos tudnunk mi változott fogyasztói oldalon és ahhoz igazítani a levélkiküldésünket. Például ma már zavaró, a korábban „szent grálként” emlegetett 2-3 naponta küldött követő-levél. Ez az időszak is jócskán kitolódott, 5-7 nap sem extrém 2019-ben.

Ajánlott, hogy e-mailen történő kommunikációink egyre interaktívabbak legyenek és ne egy egyoldaló közlés legyen a küldő részéről, hanem folyamatos interakció legyen beépítve. Ilyen pl. az adott levél vagy a levélben ajánlott cikk értékelése (és ezzel az utána érkező e-mailek típusának befolyásolása), egy közvetlen link egy chatbothoz vagy instant belépés az aktuális megrendelésünket tartalmazó ügyfélfiókunkban. Sokan azért mondanak hírlevelet, mert úgy érzik: folyamatosan csak reklám érkezik a feladótól, de az ő véleményére viszont nem kíváncsi.

Sokan még mindig viszolyognak tőle, viszont stratégiai szempontból egyre fontosabb, hogy rendszeresen tisztítsuk a listát. Ennek az egyik legfontosabb célja, hogy csak olyan érdeklődők legyenek a listán, akik potenciális ügyféljelöltek és ne fizessünk (ha fizetünk minden kiküldött e-mailért) olyan e-mail címek eléréséért, akik talán nem is olvassák a leveleinket. Fontos megjegyezni, hogy az e-mail kiküldő szoftverek többsége 1×1 pixel kép letöltése alapján jelzi az olvasottságot, viszont ez nem mindig reális. Ha például egy e-mail kliens (pl. Outlook) külön rákérdez a képek letöltésére, akkor előfordulhat olyan eset, hogy a címzett olvasta a levelet, de mi úgy látjuk, hogy nem. Tehát érdemes alternatív útvonalon ellenőrizni azokat (egyedi e-mail), akik a statisztika szerint több hónapja nem olvassa kommunikációinkat. A lista tisztítása az azóta nem működő (pl. elment a kapcsolatunk a cégtől) e-maileket is eltávolítja, amely csökkenti a postázási hibaüzenetek mennyiségét.

Továbbra is kiaknázatlan lehetőségek vannak a tárgybeli szegmentációban, amit még alig alig használnak, bár a hírlevélkiküldők már tudják ezt a funkciót. A használata emeli a megnyitásaink arányát, hiszen egy kis mintán letesztelt és eredményesebb tárgysort alkalmaz az algoritmus a hátralévő, nagyobb címlistán.

Gyere a VI. Magyar Marketing Fesztiválra!

Töltsd velünk 1 napot és készítsd fel cégedet (és magadat) a 2019-es üzleti- és marketingtrendekre, hiszen 2019-ben is azok a cégek fognak futni, akik a legújabb technikák és marketingeszközöket használják. Ez a kis- és középvállalkozások évnyitója 1500 cégvezető társaságában, 50 kiállítóval, egész napos kapcsolatépítéssel és nem utolsó sorban 25 exkluzív előadással!

Jegyrendelés és a teljes program itt található

A cikk-sorozat második része: KKV Marketing trendek 2019 (3/5. rész)