Új felhasználók bevonzására, a már meglévők ösztönzésére és a felhasználóink számának gyarapítására egy remekül bevált és használt marketing stratégiai eszköz a nyereményjáték. Lényeges kérdés azonban, hogy milyen jogi feltételeket kell kielégíteni ahhoz, hogy a nyereményjátékunk szabályos legyen. Ide tartoznak az adatvédelmi, reklám szabályzási, fogyasztóvédelmi szabályok, szerencsejáték törvények és az e-keresekedelmi szabályozások is.

Ha online nyereményjátékot tervezünk új érdeklődők szerzésére, általános kérdés, hogy mi minősül szerencsejátéknak, és mi nem. Amennyiben a Szerencsejáték felügyelet engedélye kell ahhoz, hogy a nyereményjátékot engedélyezzék, szerencsejátéknak is minősül egyben.

Felsorolunk néhány olyan feltételt, ami viszont nem minősül szerencsejátéknak:

  • ahol a játék szervezői ahhoz köti a részvételt, hogy megvásárolják, vagy igénybe vegyék termékét vagy szolgáltatását, és sorsolással zárul le
  • nyilvános sorsolással fejeződik be a játék
  • a megvásárolt terméken vagy szolgáltatáson felül semmilyen más összeget nem kell fizetnie a résztvevőnek
  • a vásárló nem sorsjeggyel vesz részt, tehát azt nem kap kézhez
  • a játékos nem kap semmilyen termékre beválható utalványt. Ha maga a nyeremény utalvány, az nem minősül annak, de a tombola, ahol az utalvány megvásárlása a feltétele annak, hogy terméket nyerjek, az már igen)

A nyereményt adómentesen is el lehet juttatni a nyertesnek. Ahhoz, hogy ez megtörténjen, az alábbi három feltételnek egyidejűleg kell teljesülnie.

  1. ne minősüljön szerencsejátéknak
  2. a nem sorsolásos játék célja az alábbiakba essen:
    • forgalom növelése
    • magánszemélyeknek szóljon, akik terméket vagy szolgáltatást tudnak vásárolni és ahhoz kapnak valamilyen illetményt, ami vagy engedmény, visszatérítés, utalvány, vagy valamilyen termék mintája.
    • széles körbe legyen meghirdetve
    • minden résztvevő kap nyereményt, aki a feltételeknek megfelelően vesz részt a játékban
  3. a sorsolós játék célja az alábbiakba essen:
    • forgalom növelése
    • szintén magánszemélyekhez szóljon, és széles körben, nyilvánosan legyen meghirdetve
    • a nyeremény nem termék, vagy szolgáltatás, hanem azok valamelyikére beváltható kupon vagy utalvány
    • nem kaphat fizikai sorsjegyet a vásárló
    • a részvétel mindig az árukészlet valamely darabjának megvásárlásához kötött

Ha ezek nem teljesülnek, akkor adófizetési kötelezettsége van a játékszervezőnek. Például,a teljesség igénye nélkül, ha a sorsoláson a nyeremény termék, áru valamilyen pénzösszeg, ha korlátozott körben, vagy nem nyilvánosan kerül meghirdetésre, ha nincs sorsolás és a nyeremény áru vagy szolgáltatás, amit minden játékos megkap, ha megversenyeztetik a jelentkezőket, ha a részvétel nem a saját termék, vagy szolgáltatás megvásárlásához kötött, hanem regisztrációhoz stb…

Fontos tisztában lenni azzal a kérdéssel is, hogy kiket lehet jogilag kizárni a játékból. Azokat, akik a szervezőknél, és a nyereményt adónál bármilyen alkalmazotti viszonyban állnak, továbbá azokat, akik nem töltötték be 14. életévüket automatikusan ki kell zárni. Fontos megnézni, hogy a játék korhatáros e. Amennyiben igen, a kizárás korhatára 18 év lesz.

Játékszabályzat, mint minden játékhoz, itt is szükséges. Ez tartalmazza a részvétel szabályait, a nyereményt, a sorsolás módját, és minden fontos szabályt és rendelkezést, ami alapján a szervező képes megvédeni magát a későbbi támadásokkal szemben. Mindig jól látható helyen helyezzük el.

Magát a népszerűsítést is szabályokhoz köti. Nem lehet megtévesztő a reklám, és tilos eltérő nyereménnyel hirdetni a játékot, továbbá olyan feltételekhez kötni a nyeremény átvételét, amelyről előzetesen nem tájékoztattuk a résztvevőket a szabályzatban.

Amennyiben a játék szerencsejátéknak minősült, és a felügyelet engedélyezte, mindenképp közjegyző jelenléte szükséges a sorsolásnál. Ha nem, akkor elég egy 3 tagú bizottság jelenléte és egy aláírt jegyzőkönyv is.

A nyeremény kihirdetése is több formában történhet, ez a játékszervezőtől függ. Létezik postai útja, telefonos vagy online értesítés, vagy a játék felületén nyilvánosan is közzé lehet tenni. Lényeges, hogy a résztvevők személyes adatait soha, semmilyen körülmények között, engedély nélkül nem lehet nyilvánosságra hozni. Ezért erre mindig kell lennie egy rendelkezésnek az adatvédelmi részben, és a nyertes értesítése csak akkor engedélyezett nyilvánosan, ha előzetesen beleegyezet.

Mielőtt ilyen játékot szervezünk, és nem vagyunk biztosak a szabályokban, érdemes felkeresni egy jogi szakértőt, aki megvéd a későbbi jogi problémáktól, és támadásoktól.

Tipp: A szabályos Facebook-promóciókkal kapcsolatos cikkünk itt olvasható.