Így csináld: szabályos Facebook promóciók, nyereményjátékok

Azon vállalkozások számára, akik a közösségi médián is megtalálható generációkat tartják célközönségnek, elengedhetetlen marketing eszköz a Facebookon történő promóció. Ez egy hatékony eszköze, hogy gyorsabban és viszonylag olcsón eljuttassák termékeiket és szolgáltatásaikat a legszélesebb körű vásárlókhoz.

Nézzük meg az ehhez szükséges szabályokat. Fontos megemlíteni, hogy amennyiben nem vagy valamiben biztos a cikk elolvasása után sem, mindenképp kérjen szakértői segítséget – a szabályok ugyanis rendszeresen változnak, módosulnak.

Mi pontosan a Facebbok promóció?

Egy marketing eszköz, amely alapvetően igénybe veszi a Facebook felületét és elősegíti, megkönnyíti a vásárlói döntést. Ennek célja lehet a régebbi termékek eladása, kiárusítás, forgalom növelés vagy a saját képünk javítása. Különböző módon jöhetnek létre ezek a promóciók, de leginkább a piachoz igazodva, a vevők versenyeztetését, törzsvásárlói kedvezményeket, kuponokat, akciókat, hűségprogramokat és egyéb extra ajándékok adását részesítik előnyben.

A Facebook álláspontja szerint mindenképp tartalmaznia kell valamilyen nyerési esélyt, nyereményt és természetesen Facebookhoz köthető belépést is.

Szabályok

A Facebook legfontosabb, magyarra is lefordított szabályzatát kell figyelembe venni:

Az itthoni promóciókkal a magyar jogszabályokhoz is igazodni kell (reklámtörvény, fogyasztóvédelem, versenyjog, elektronikus kereskedelem, adatvédelem, gyermekvédelem). Amennyiben nyereményjátékot szeretnék, további szabályok betartására köteleznek az adójogi szabályok is.

Amennyiben nem jogszerű a promóció a Facebooknak joga van eltávolítani azt, akár az oldallal és annak potenciális felhasználóival együtt is. Statisztikák szerint naponta több száz oldalt tüntetnek el a fent említett jogok megsértése miatt. Finomabb büntetést is kiszabhatnak, ami csak hátrébb sorolja a promóciót, és az azokat használó oldalakat, így viszont kevesebb felhasználót ér el a tartalom.

Hogyan alkalmazzuk?

A promóciót vagy Facebook alkalmazáson keresztül, vagy a cég oldalának idővonalán keresztül szervezhetünk. Az alkalmazásnak nagy előnye, hogy személyesebb élményt nyújt, több teret ad a tartalomnak, rugalmasabban kezelhető és több adatot tud gyűjteni vele a közvetítő cég. A sima oldalon létrehozott promóció viszont könnyebben és gyorsabban elindítható, és szélesebb körben jut el az oldal kedvelőinek, így a konkrét célközönséget célozza meg.

Termékek és szolgáltatások

Csak és kizárólag saját terméket, vagy szolgáltatást népszerűsíthetünk, amely valós és tisztességes, nem félrevezető vagy megtévesztő. A kínált cikkek közül a korlátozások csak azokra vonatkoznak, amelyek fogyasztása és használata életkorhoz kötöttek.

Ezekben az esetekben az életkorra való szűrés beállítása kötelező. Tilos vényköteles gyógyszereket promotálni, vagy értékesíteni és az online szerencsejátékot, sorsjátékot és ügyességi játékot népszerűsítő oldalak promóciója is, csak néhány országban érhető el, előzetes egyeztetést követően.

Szervezési módszerek

Mivel minden promóciónak az a célja, hogy ügyfeleket gyűjtsenek, akik később vásárolnak, ezért számos eszköz használata nem megengedett. Tilos használni a felhasználók ismerőseit, és idővonalát, tehát azok a promóciók, ahol úgy kaphatnak kedvezményt, vagy növelhetik nyerési esélyüket, hogy megosztással, lájkolással és/vagy megjelöléssel bevonzzák az ismerősöket, szabálytalannak minősülnek.

Azok viszont, ahol a feltétel egy bejegyzés saját kezűleg történő kedvelése, engedélyezettek. Minden promóciónak tartalmaznia kell azt a rendelkezést, miszerint a Facebookot a szervező mentesíti az összes igénytől, amelyek a résztvevőktől érkeznek, hiszen nem a Facebook a felelős az esetleges kellemetlenségekért, hanem maga a szervező.

Szabályosnak minősülnek az ügyfélszerzések, ha azokban úgy gyűjtötték őket a cég, hogy azok saját kezűleg az oldalra bejegyzéseket írtak, kommenteltek, vagy kedveltek valamit, továbbá üzenetet írtak a szervezőknek, vagy az oldalnak. Új termékeknél a Facebook engedélyezi az ügyfélszerzés azon módját, ahol a termék nevéért megversenyeztetik a felhasználókat kommentben, vagy üzenet formájában.

Játékszabály

Az összes promócióhoz kötelező szabályzatot létrehozni, hiszen ez is egy játék, függetlenül attól, hogy online vagy offline módú. A szabályt érdemes jól látható helyen, vagy külön linkként elhelyezni. Amit tartalmaznia kell: alapvető szabályok, részvételi feltételek, sorsolás folyamata, ideje és helye, kizárási feltételeket, a nyeremény pontos leírása, adatvédelmi előírások, a promóció időtartamát és a nyeremény átvételének módjait. Ezeknek a szabályoknak a lefektetésével a szervező képes megvédeni magát a később esetlegesen kialakuló jogi vitákkal szemben.

Ha Facebook promóciót szeretnél indítani, de szükséged van tanácsra, egy jó ötletre vagy a lebonyolításhoz szükséges applikációkhoz, weboldalakra, keresd a Marketing112 csapatát és kérj ajánlatot.

A cikk megírása és a mai nap között eltelt idő óta változások történhettek a fentiekben. Ha konkrét kérdése van, érdeklődjön ügyfélszolgálatunkon.