Clickbate: káros, kattintás-hajhász cikkek a közösségi médiában

Aki használja az internetet biztosan találkozott már a clickbate jelenséggel. Lényege, hogy a cím alapján találjuk vonzónak az írást, és rákattintsunk. A tartalom legtöbbször lényegtelen, a kattintás számít…

A közösségi médiafelületek folyamatosan hadakoznak a jelenséggel, mivel a clickbate folyamatosan felnagyítja a jelentéktelen dolgokat, félrevezeti az olvasót, és információkat tart vissza. Sajnos eddig hiába küzdenek, nem találnak rá megoldást.

A legjobban működő clickbate címekkel a Buzzsumo elemzői foglalkoztak. Közel százmillió címet vizsgáltak meg különböző témájú oldalakon, hozzájuk tartozó aktivitással, majd különböző statisztikák alapján elemezték őket. 2 hónap alatt csak angol cikkeket vizsgáltak, amelyben három szavas kifejezéseket kutattak. Az eredményeket nagyban befolyásoló tényezőket, és a magas népszerűségnek örvendő szavakat és szókapcsolatokat is kizárták. (filmnevek, sportolók, sportklubbok stb. )

A leginkább kelendő 3 szavak a következők:

  1. Tears of joy: ami az örömkönnyeket jelenti.
  2. Only x in…: Csak x darab a…..-ból/ből
  3. We’ll make you: leggyakrabban a sírásra és a nevetésre alapoznak a cry és a laugh befejező szavakkal
  4. The reason is…: Valaminek az okát mutatják meg
  5. Is what happens: Valami történést mutatnak be (Ez vagy az történik, ha…….)
  6. Can’t stop laughing: Nem tudod abbahagyni a nevetést
  7. This is why…: Ezért vagy azért történik valami
  8. It’s too cute: Annyira cuki hogy….
  9. You will shocked: Sokkot kapsz ha…..
  10. Some stunning photos: Lélegzetelállító fotók valamiről

Összességében a clickbate lényege, hogy a kíváncsiságodra hasson, vagy emocionálisan érintsen meg. Kutatások bizonyítják, hogy a pozitív töltetű cím sikeresebb, mint negatív ellentétük és hogy az emberek két okból osztják meg ezeket. Az egyik, hogy szórakoztassák társaikat, a másik pedig, hogy magukról képet formáljanak a külvilág felé.

Mivel ezekből ki kell tűnni, hogy még több látogatót csábítsanak magukhoz, egyre inkább irracionális túlzásokba esnek a clickbate-es tartalmak. Az információk visszatartásával, a kvízekkel és az olyan címekkel, amik valamit elmagyaráznak, vagy megmagyaráznak, pedig a kíváncsiságot manipulálják. További jól bevált trükk, ha egy konkrét közönségnek szól a cikk, és ahhoz a csoporthoz való tartozást erősítik fel az olvasóban.

Az egész könnyű, hiszen a címben belefoglaljuk a csoportot is, akik örülnek, hogy megerősítik a hovatartozásukat, és máris a külvilág felé továbbítják is, saját maguk megerősítése érdekében. Erre a legjobb példa a x dolog, amit csak yz érthet…

Remek célközönség az is, akiket nosztalgiázásra hívunk, hiszen szívesen emlékeznek, vagy tekintenek vissza a ma már lassan idegenné vált szokásokra, szavakra, tárgyakra stb. Ezeket összekeverve alkalmazva a lehető leghatásosabb clickbate módszer.

A Buzzsumo kutatatása bebizonyította, hogy a legjobb cím az, ami nagyon hosszú, leginkább 15 és 18 szó közé esik, vagy 80-95 betű, ez az eltérő nyelvek miatt fontos. Az újságírók vakarhatják a fejüket, hiszen nekik az ellenkezőjét tanították. A cím legyen lényegre törő, rövid és mély tartalmú. Ezeket a szabályokat látványosan felülírja a közösségi média gyors és nagyfokú elterjedése, amelyben a hamis, lényegtelen információkat lehet eljuttatni nagy közönséghez, akik el akarják hinni. Manapság ezekkel lehet nagy pénzeket keresni, így az emberek figyelme felsőbbrendű érték lett a hírek valóságtartalma helyett.

Hosszútávú marketing stratégiaként a javaslatunk az, hogy ha használod is a clickbate módszereit, a kattintást követő cikkben nyújts értékes, tartalmas információt. Ha a kattintó nem csalódik abban, “amit kapott”, akkor a clickbate-módszerek is lehetnek támogató technikái a tartalommarketingednek.