Mindenki ismeri a Fornetti nevét. A márka magyar gyökerekkel rendelkezik, kitalálójuk önerőből hozta létre és futtatta fel, ezzel számos új munkahelyet teremtve itthon. Ma már a brand nemzetközileg is ismert, nem beszélve arról, hogy milliárdokat ér. Sajnos nem régen külföldi kézbe került.
Alapítója, Palásti József egy interjú során a következő bölcseleteket, tanácsokat, és életfilozófiai nézeteket hagyta ránk, mielőtt az amerikai piac felé venné az irányt és új dolgokban mérettetné meg magát. Az ő üzleti tanácsai következnek:
- A három saját gyereke mellett a vállalkozását tekinti a negyediknek, és minden egyes döntést úgy hoz meg, hogy mind a 4 „gyerek” és a saját érdekeit is figyelembe véve a lehető legjobb legyen.
- Ha elég bátornak tartod magad ahhoz, hogy több évig meghatározó szerepet tölts be a piacon, már nem csak magadért leszel felelős. Mind a céged, a munkatársaid és a partnerek iránt is felelősséggel tartozol.
- A Fornetti eladásánál figyelembe vette, hogy európai szinten a legnagyobb gyártóhoz kerüljön, ezzel fenntartva a színvonalat és a hírnevet, továbbá saját érdekeit előtérbe helyezve közel tíz évet nyert ezzel, és ezalatt az idő alatt más piac felé is képes nyitni.
- A célja első sorban soha nem a pénzszerzés, hiszen ez sosem motiválta. Ami Amerikába vonzza, az a versenyhelyzet, és a kihívás, az új dolgok kipróbálása, de egyértelműen nem csak a pénz.
- Attól, hogy milliárdos, nem szórja a pénzét. Mindig a számára megfelelő ár-érték arányt nézi, nem azért vesz meg dolgokat, mert egy híres márka van ráírva. Ha hajóról van szó, képes inkább használtan vásárolni, és autóból sem a luxuskategóriást választaná, hiszen első sorban a tárgyak funkcióját és praktikusságát helyezi előtérbe.
- Számára a státuszszimbólumok nem számítanak, egyedül egyet tart annak, mégpedig azt, hogy az emberek elismerjék tudását. Ezzel tudják megkülönböztetni.
- Fiatal kora óta egyetlen stratégia mentén halad: A vele szemben álló fél tudásának nagyságát feltérképezi, majd megvizsgálja.
- Azokra néz fel, akiktől tanulhat. Ez az elsődleges szempont a külföldre történő nyitásában is. Kedvenc magyar vezetője Kürti Sándor, akinek az életről, társadalomról, munkáról vagy üzletről szóló filozófiája mindig lenyűgözi. Fontosnak tartja, hogy valakinek ne csak a titulusa legyen magas, hanem képviseljenek valódi, rendes értékeket is.
- A veszteség számára szintén nem pénzben mérhető, hanem emberi értékekben. A legnagyobb veszteség számára az, ha csalódik és megtörik az emberbe vetett hite, bizalma.
- Az ületi sikerének a titka 3 kulcsmondatban rejlik. Mindig tudnod kell válaszolni arra, hogy ki vagy, hol vagy és mit szeretnél csinálni? Ezek megválaszolásával elkerülhető a tévedés.
- Vállalkozóként fontos tudni, hogy mindig van olyan, hogy lent. A legjobb, amit tehetsz ilyenkor a siránkozás helyett, hogy a lehető leghamarabb újra felállsz. Az, hogy megküzdesz- e a problémával, sosem lehet kérdés!
- Véleménye szerint összesen 2 dologra érdemes üzletet alapozni. Az első az emberek több tízezer éve meglévő, alapvető tulajdonságaira és szükségleteire, továbbá azokra a technológiákra, amik az első cél teljes körű kielégítését szolgálják, ilyen például az elektromobilitás.
Hasznosak voltak a milliárdos tanácsai?
Akkor gyere el 2018.01.27-én, az V. Magyar Marketing Fesztiválra és találkozz 3 milliárdos- vállalkozóval és tanulj az ő tapasztalatukból: Szentkirályi, Batz, Kulcs-Soft. Biztos nem örülnél, ha utólag megtudnád: a konkurensed ott volt. Minden évben milliárdos cégek vezetőivel találkozhatsz: